Verloskundige Praktijk Artemis      Bezoekadres Jan Gielenplein 8      Postcode 4731 HL Oudenbosch      Tel 0165-312300      info@artemisoudenbosch.nl

 

Adviezen

Voeding

 

Leefstijladviezen

 



Eventueel aanmelden voor Moeders voor Moeders

Nog geen 11 weken zwanger! Moeders voor Moeders zamelt urine in van pril zwangere vrouwen. Uit de urine wordt het HCG hormoon gewonnen. Van dit hormoon worden geneesmiddelen gemaakt die gebruikt worden bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Je staat urine af om andere vrouwen te helpen om zwanger te worden. Dat heerlijke gevoel. Dat gun je elke vrouw. Vrijblijvend kun je informatie opvragen via www.moedersvoormoeders.nl of 0800-0228070.


Voeding in de zwangerschap

Zorg ervoor dat je tijdens de zwangerschap gezond en gevarieerd eet. Eet niet te vet en wees zuinig met suiker en suiker producten.
Tijdens de zwangerschap kun je een multivitamine preparaat gebruiken naast je voeding. Let er op dat het een multivitamine preparaat is dat speciaal is voor zwangeren. De hoeveelheden vitaminen zijn dan aangepast op de zwangere en het heeft bijvoorbeeld een aangepaste hoeveelheid vitamine A, D en foliumzuur. 

Toxoplasmose

Toxoplasmose is een infectieziekte die je heel onopgemerkt kunt oplopen en wordt veroorzaakt door de toxoplasmose parasiet. Je wordt er niet echt ziek van. Meer dan de helft van de mensen is ooit met deze parasiet in aanraking geweest. Wie ooit besmet is geweest, heeft antistoffen aangemaakt en kan niet nogmaals besmet raken. Een besmetting in de zwangerschap kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind en moet je dus proberen te voorkomen. De parasiet bevind zich in de uitwerpselen van (jonge) katten. Ook kan de parasiet in (half) rauw vlees en in ongewassen groente en fruit zitten. Als je eten klaarmaakt zorg er dan voor dat je groente en fruit goed wast. Zorg er verder voor dat andere voedingswaren niet in contact komen met rauw vlees. Door vlees goed te doorbakken dood je een eventueel aanwezige parasiet. Zorg verder voor een goede hygiëne door regelmatig je handen te wassen, met handschoenen in de tuin te werken en in de zwangerschap de kattenbak niet te verschonen.

Listeria

Ook Listeria is een bacterie die je ongemerkt op kunt lopen. Een ongeboren baby kan hierdoor wel ziek worden. De bacterie kan voor afwijkingen aan het kind zorgen, maar ook voor een vroeggeboorte. De bacterie komt voor in kazen die gemaakt zijn van rauwe melk. In de Nederlandse supermarkten zijn er maar weinig kazen die gemaakt zijn van rauwe melk. Je kunt de kazen herkennen aan de term ' au lait cru', die op de verpakking moet staan. De zachte kazen die gemaakt zijn van gepasteuriseerde melk kun je zonder probleem gebruiken. De bacterie kan ook zitten in andere rauwe producten zoals groente, vlees, kip en vis die langer bewaard zijn in de koelkast. Koop producten liever vers. Door verhitting en koken dood je de bacterie. Dus iets wat je na verhitting op eet kan geen kwaad. Restjes salade of producten die je niet kunt verhitten kun je beter niet bewaren en op eten.

Vitamine A

Vitamine A is onder andere belangrijk voor je ogen en goede ontwikkeling van botten en tanden. Te veel vitamine A is echter schadelijk voor het ongeboren kind, wees dus zuinig met het gebruik hiervan. Veel vitamine A zit in orgaanproducten zoals lever, maar ook in de producten die van lever zijn gemaakt zoals leverworst, paté en hausmacher. 

Cafeïne

Grote hoeveelheden cafeïne kunnen leiden tot een verhoogde kans op een miskraam en groeivertraging. Een veilige dosis voor zwangeren is 300 mg per dag. Daarom wordt aangeraden niet te veel koffie, cola, thee en energiedrinks met cafeïne te drinken. Cafeïne komt ook in de borstvoeding terecht en kan de baby onrustig maken. Voorbeelden van 300 gr cafeïne: 3 koffie en 1 thee óf  2 koffie, 2 thee, 1 cola óf  2 koffie en 3 thee.

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor een goede botopbouw van het kind. Volwassen maken zelf voldoende vitamine D als ze regelmatig buiten komen. Verder levert de voeding ook vitamine D (boter, bak/braadvetten, vlees, vette vis etc).
Het voedingscentrum is van mening dat het niet mogelijk is om de hoeveelheid vitamine D die tijdens de zwangerschap extra nodig is met de voeding op te nemen Om die reden wordt aangeraden tijdens de zwangerschap 10 microgram extra te gebruiken, door bijvoorbeeld een multivitamine speciaal voor zwangeren te gebruiken. 

Alcohol

Alcohol verhoogt de kans op een spontane abortus, vroeggeboorte en lager geboortegewicht. Hoe meer je drinkt hoe meer risico. Het is niet bekend tot welke hoeveelheid alcohol de baby geen gevaar loop, vandaar het advies om helemaal géén alcohol te drinken in de zwangerschap en borstvoedingsperiode.

Heeft u vragen over andere voedingsstoffen/ middelen, vraag ze gerust op het spreekuur.

 

Leefstijladviezen

Roken

Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid. Dat roken ook schadelijk is voor het (ongeboren) kindje is echter ook een feit. Nicotine en koolmonoxide passeren namelijk de placenta en komen zo bij de baby terecht. Dit betekent voor je kindje minder bloedtoevoer en daardoor minder zuurstof. Hierdoor heb je grote kans op een achterstand in de groei en ontwikkeling. Ook is er een verhoogde kans op vroegtijdig loslaten van de placenta, vroegtijdig bevallen of een hoge bloeddruk, met alle gevolgen die daar weer uit voortkomen. De zwangerschap is een prachtige aanleiding om te stoppen met roken, het liefst samen met je partner. Voor een kindje is een rokerige omgeving ook slecht, in het eerste levensjaar vergroot het de kans op wiegendood. Op onze praktijk is informatie aanwezig over stoppen met roken, tevens zijn er verschillende instanties die kunnen helpen bij het stoppen met roken. Kijk bijvoorbeeld eens op de website www.stivoro.nl/babyfit.html.

Vakanties

Als je tijdens de zwangerschap op vakantie gaat is het raadzaam om de zwangerschapskaart mee te nemen. Het is belangrijk om gezond te blijven eten en drinken. Let op de versheid van de voeding en drink in het buitenland bij voorkeur niet uit de kraan. Je lichaam kan anders reageren op voedsel in het buitenland, wees bedacht op misselijkheid en diarree. Ga je vliegen, vraag dan voor alle zekerheid na tot welke zwangerschapsduur je mag vliegen. Het vliegen is op zich niet schadelijk. Er bestaat een wat grotere kans op trombose bij lange vluchten, het is daarom voor elke vlucht van belang dat je voldoende drinkt en tijdens de vlucht af en toe wat beweging krijgt.

Zonnebank

Er wordt enige voorzichtigheid aangeraden bij zonnen en zonnebankkuren. Dit heeft onder andere te maken met de aanleg van meer pigment in de huid, hierdoor kun je 'zwangerschapsmasker' krijgen . Deze worden na de zwangerschap vaak wel wat lichter, maar verdwijnen zeker niet helemaal. Het is dan ook raadzaam om, ook in de zomer, niet zonder bescherming te zonnebaden.

Schadelijke stoffen en straling

Probeer in de zwangerschap zoveel mogelijk contact met de volgende stoffen te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen, chemicaliën (zoals foto ontwikkelvloeistoffen) en lasergames. Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend.
Is een röntgenonderzoek tijdens de zwangerschap noodzakelijk, vermeld dan duidelijk dat je zwanger bent. Soms kan het onderzoek uitgesteld worden tot nu je bevalling en anders kan de baarmoeder afgeschermd worden.

Werk

Werk waarin je blootgesteld wordt aan trillingen (vrachtauto’s, landbouwmachines), ioniserende straling (straling van radioactieve stoffen), chemische stoffen of infectierisico’s is niet bevorderlijk voor de gezondheid tijdens de zwangerschap. Dit geldt ook voor fysiek zwaar werk, zoals veelvuldig tillen, trekken, duwen of dragen. Als je met zulke werkomstandigheden te maken hebt, overleg dan met je werkgever. Deze moet het werk aanpassen en je eventueel ander werk aanbieden.

Kattenbak

Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het belangrijk handschoenen te dragen. In uitwerpselen van (vooral jonge)  katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Zie verder toxoplasmose onder het tabblad voeding in de zwangerschap

Sport

Contactsport wordt na de 16e zwangerschapsweek afgeraden, in verband met het risico dat een ander je in je buik raakt. Verder is sporten tijdens de zwangerschap gezond. Probeer niet je conditie te verbeteren, maar behoud van conditie is prima. Het is normaal dat sporten soms wat zwaarder is en dat het uithoudingsvermogen wat is verminderd tijdens de zwangerschap.